Du har nu en perfekt webshop løsning og trafik på siden.

Men hey!

Hvorfor klikker de ikke videre fra forsiden?

Afvisningsprocent – Afvist af brugeren

Tænk over dette..

Hvis du besøger en hjemmeside og ikke finder det du søger med det samme, hvad gør du så?

Præcis – smutter med det samme!

Der er nok informationer og produkter på internettet at vælge mellem.

 

Tjek afvisningsprocenten

På Google Analytics kan du tjekke din afvisningsprocent (Hvis ikke du har en Google Analytics opsat, så kontakt os).

Denne fortæller hvor mange personer, der besøger din hjemmeside, men forlader den med det samme igen.

Googles eksempel på en afvisning er:

“Når en bruger åbner én side på dit website og derefter forlader det igen, uden at der sendes andre anmodninger til Analytics-serveren under den pågældende session.” – Google

Godt eller dårligt?

Hvornår er afvisningsprocenten god?

Godt spørgsmål…

Som hovedregel siger man, at jo lavere en afvisningsprocent er, des bedre.

I følge Neil Patel afhænger det af branchen:

 

afvisningsprocent dinoptimering konverteringsoptimering

Derfor er det vigtigt for dig at tjekke afvisningprocenten

Kan jeg ikke være ligeglad med en procentsats på Google?

Nej!

Den viser mere end hvad man umiddelbart tror.

En høj afvisningsprocent kan nemlig betyde:

  • At landingssiden er af dårlig kvalitet – Du har ikke noget at byde på for de besøgende…
  • At den målgruppe du drager mod hjemmesiden ikke passer til indholdet – De bruger ikke siden…
  • At brugerne får alt informationen fra forsiden – Du formår ikke at drage brugeren videre…

Hvad kan man så gøre for at forbedre dette?

Fortvivl ej – OptimeringsManden har samlet et par gode råd til dig!

 

 

Sådan kan afvisningsprocenten forbedres

Det handler grundlæggende om én enkelt ting

Brugeren skal drages videre!

Mange hjemmesider har store sliders, flotte billeder og masser af informationer.

Men… De drager ikke brugeren videre.

 

Her kommer CTA ind i billedet!

Og hvad er det så?

CTA står for “Call To Action”. Det kan eksempelvis være en knap, en tilmeldingsformular eller en chatbox.

Det er vigtigt konstant at fortælle brugeren, hvad de skal gøre.

Lad os give dig et eksempel:

Hvilken drages du mod af nedenstående?


  Eller

 

 

 

 

Afvisning eller konvertering

En god CTA skal drage brugeren videre.

Her er et par eksempler på, hvad du kan gøre direkte på din hjemmeside.

  1. Lad være med at have en stor slider, der fylder hele forsiden.
  2. Skab værdi for kunden. De skal have en belønning for at klikke videre, eksempelvis information, et gratis eksemplar eller måske gratis rådgivning.
  3. Fremhæv knapper med animation eller en anderledes farve.
  4. Brug personlig tekst på knapper. Udskift tekster såsom “Klik her”, “Download” og “Videre” med sætninger som “Lad os komme i gang”, “Lad mig få e-bogen gratis” eller “Ring mig op”.

 

Test, test og atter test

Kontakt din webudvikler eller prøv selv kræfter med nye CTA-former

Test eksempelvis et par tilmeldingsformularer eller skift slideren ud med knapper.

Med tiden vil du gennem Google Analytics (og dit salg!) kunne se forskel på før og efter.

 

 

 

Hey, hvad venter du på?

Kom i gang med at konverteringsoptimere nu!

Hvis du ikke selv har mod på at tage kampen op, så kontakt os her hos DinOptimering og modtag professionel rådgivning. Ring i dag på 50 54 40 56 eller skriv på info@dinoptimering.dk og få en uforpligtende samtale med en rådgiver.